3 lärdomar efter att ha sålt mitt företag – Hur går man från tanke till handling?

Under hösten 2017 sålde jag, tillsammans med min kompanjon, vårt företag till ett börsnoterat bolag. Ett företag vi grundat och drivit i över sju år. Jag vet att många företagsägare går i tankar om att sälja sitt bolag men kanske också undrar vad det egentligen skulle innebära och hur man borde gå tillväga? Det är ju inte bara ekonomiska aspekter i att sälja ett ägarlett företag utan även en stor känslomässig resa. Frågan jag dock oftast får är var man börjar och hur man går från tanke till handling? Jag tänkte därför dela med mig av ett antal enkla men konkreta tips.

1. En bra start – Värdera ditt företag

Ett väldigt bra första steg är att låta göra en objektiv värdering av företaget. Att som ägare få en indikation på vad företaget faktiskt är värt skapar ett bra underlag kring om man är nöjd med värdet eller inte. Det kanske är mer än man tror, vilket kan bli startskottet på att inleda en process att faktiskt hitta en köpare. Är man däremot inte är nöjd kan man istället se vilka delar som håller tillbaka värdet och på så sätt också veta vad man måste fokusera på för att höja bolagsvärdet de närmaste åren. Det finns också andra aktiviteter som ofta bidrar till ett högre bolagsvärde utöver självklara saker som tillväxt och lönsamhet.

  • Se över era kund- och leverantörsavtal – Kan man exempelvis öka uppsägningstiden på kundavtalen från 1 till 3 eller 6 månader gör det skillnad. Hur ser avtalen ut med era viktigaste leverantörer? Om det var längesedan det förhandlades kan det vara väl värt att se över. Mycket handlar om att minimera risk för köparen.
  • Vilka nyckelpersoner finns bland personalen? Identifiera dessa och se över hur anställningsavtalen ser ut. Frågor man också kan ställa sig är om de kommer stanna efter en försäljning? Kan man ge en uppsida i ett incitaments- eller optionsprogram exempelvis?
  • Börja dokumentera – Att visa en röd tråd i verksamheten där exempelvis ledningsmöten är dokumenterade tillsammans med ekonomisk “storytelling” kan vara väldigt värdefullt. Att kunna följa vilka beslut som tagits, varför det gick bra eller dåligt och hur det också påverkade ekonomin i form av relevanta nyckeltal över tid skapar väldigt mycket trygghet för en köpare.

2. Ta hjälp av experter!

Vi leker med tanken att du var nöjd med värderingen och känner att du vill utforska nästa steg. Min erfarenhet är att processen att sälja sitt bolag är otroligt energikrävande och tar mycket fokus från den ordinarie verksamheten. Ett ödestigert misstag är att fokusera helt på transaktionen och tappa greppet om verksamheten. En process tar normalt från 6 till 18 månader och det är inte bra att göra ett dåligt år eller visa vikande siffror mitt i en sådan process. Detta är inte heller något man gör mer än kanske en gång i livet och även om du kan ditt bolag bäst är det ett helt annat hantverk att få det sålt. Mitt andra tips är därför att tidigt ta hjälp av experter. Vad behöver man då främst hjälp med?

  • Låt en expert projekteda processen – Vi lade otroligt mycket tid och energi i vår process trots att vi hade stöd av vissa experter. Detta är helt enkelt inte en process man bör sköta själv av enligt mig flera anledningar. Jag tänker då på att en van transaktionsrådgivare har erfarenheten och strukturen i att genomföra en lyckad affär. Han eller hon sitter också förhoppningsvis på ett stort nätverk av potentiella köpare. En annan viktig del är att som ägare distansera sig i förhandlingen. Det kan vara svårt att sitta i en tuff förhandling med köparen ena dagen för att senare vara bästa vänner och tillsammans driva bolaget framåt nästa dag.
  • Ta tidigt hjälp av en skattejurist – Det kanske inte tar mer än ett möte för en skattejurist att ställa rätt frågor och komma med förslag på en bolagsstruktur och ett upplägg som gör transaktionen skattemässigt effektiv. Hur stort utdelningsutrymme finns? Bör man sälja in aktierna till ett holdingbolag? Det är bara ett par exempel på frågor man bör ha svar på i ett tidigt skede och inget som skall komma upp fem i tolv.

3. Börja i tid

Det kanske låter tråkigt men tiden springer snabbt iväg och en vanlig kommentar jag hör när jag nu hjälper ägarledda företag är att man har tänkt på detta ett tag och borde tagit tag i det tidigare men annat har kommit emellan. Nu är man dock fast besluten om att säljas och helst ganska snart. Tyvärr har man här gjort sig själv en otjänst. Att ha tid för processen är en väldigt viktig komponent, både för att kanske förbereda företaget korrekt eller som en del i förhandlingen med potentiella köpare.

Ofta glömmer man hur lång tid det faktiskt kan ta innan man som ägare är helt ur det. Vi kan leka med tanken att det tar 1-2 år att förbereda verksamheten. Det tar ytterligare 1-1,5 år från att man inleder den aktiva transaktionsprocessen tills dess att tillträdet är gjort av den nya ägaren. Sedan är det inte ovanligt att man är bunden att stanna i ytterligare 2-3 år. Helt plötsligt talar vi om en process som i sin helhet tar 4-6,5 år. Vad jag vill säga med detta är att även om man vill sälja sitt bolag om låt säga fem år så är mitt tips att redan nu gå från tanke till handling. Som det gamla kinesiska talesättet lyder:

Den bästa tiden att plantera ett träd var för 20 år sedan men den näst bästa tiden är nu.

Jag har drivit bolag i hela mitt yrkesliv och jag brinner för företagande och att hjälpa andra företagare. Jag tror också jag har en respekt till företagandet eftersom jag vet hur det är att bygga något från noll och hur mycket det krävs innan man har en fint fungerande verksamhet. Till och med en så fin verksamhet att någon är villig att köpa den.

Går du i tankar om att sälja ditt företag så finns det ingen bättre tid att ta tag i det än nu!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik Danielsson – fd@fintegrity.se – 0707-983102

tillbaka