Hur vi ökade kundbolagets värde under försäljning

Fintegrity hjälpte en kund att öka sitt försäljningsvärde med nästan 60%. Hur gjorde vi? Läs artikeln för värdefulla tips att känna till vid värdering.

Fintegrity hjälpte en kund att öka sitt försäljningsvärde med nästan 60%. Genom vår rådgivning att inkludera ett antal antaganden och beräkningsjusteringar resulterade det till att bolaget kunde säljas till ett betydligt högre värde. Hur gjorde vi?

I denna artikel kommer vi gå igenom ett värderingsexempel av ett kundbolag inom e-handel. Siffrorna är justerade för att hålla vår kund anonym. Du kommer kunna läsa om varför det är viktigt att värdera ett bolag utifrån nuläget och inte historiken, varför riskminskande förändringar spelar roll och varför bolagets kassa och skuldsättning kan öka slutsiffran vid en försäljning.

Värt att tänka på inför en försäljning eller investering i bolaget
  • Värderingen skall återspegla bolagets nuläge – inte historiken!
  • Hur har bolaget och organisationen utvecklats sedan senaste värderingen – Är ni ett långsiktigt starkare och uthålligare bolag med lägre risk?
  • Hur ser er kassa, skuldsättning och kapitalbindning ut vid tidpunkten jämfört med tidigare?

 

Hur vi ökade kundbolagets värde under förhandlingsprocessen vid en försäljning

I samband med försäljning eller investering i ett bolag är det synnerligen viktigt att se över värderingen. Det gäller oavsett om det handlar om att konfirmera utgångsläget med motparten eller för att utgöra förhandlingsunderlag och argumentation i en förhandling.

En värdering och priset på aktierna i bolaget är rörligt materia som förändras beroende av en rad komplexa faktorer, vilket medför att det kan vara en signifikant skillnad i bolagsvärdet efter 6–12 månader. Hur lång tid har det gått sedan senaste värderingen?

Förlita er inte på gamla värderingar och bedömd värdeutveckling. Aktuella siffror spelar stor roll

Alltför ofta ser vi exempel på att förenklade värderingsmetodiker används. Till exempel där det är tänkt att metodiken skall följas över tid, så som en fastställd relation förhållande till rörelseresultatet eller förhållandet till omsättningen i form av EV/EBITDA-multipel eller EV/Sales-multipel. Dessa multiplar grundas ofta på genomsnittet för andra bolag i samma bransch. De baseras ofta på säkerställd historik som minimerar risken och gynnar köparsidan vid förvärv av ett bolag i tillväxt, i stället för förväntat framtida utfall som är en mer rättvisande värderingsmetodik. Det sistnämnda är viktigt att känna till för säljarsidan i affären.

För att erhålla en rättvisande värdering måste bolagets specifika situation vid transaktionen och överlåtelsen beaktas på grund av att många faktorer som påverkar värdet förändras. Köparsidan kommer i stort sett alltid rekommendera en värderingsmetodik som gynnar dem. Framför allt ogillar de risk och vill värdera bolag baserat på historik, i stället för framtid.

För att nämna ett exempel kan nämnas ett e-handelsbolag som i förhandlingar i ett tidigt skede överenskommit med köparsidan att bolaget skall värderas baserat på 0,8x bolagets omsättning under senaste 12 månaderna, en så kallad multipel på 0,8. Under föregående år uppgick bolagets omsättning till 17 MSEK och motiverade ett rörelsevärde (Enterprise value – EV) om 13,6 MSEK (17 Mkr x 0,8). Förhandlingarna inleddes i april månad och på grund av säsongsvariationer inom e-handeln har tillväxten varit lägre under det första kvartalet och motsvarade en årlig omsättning om 18,9 MSEK. Genom att blott räkna upp värdet baserat på tillväxten under första kvartalet skulle rörelsevärdet (EV) baserat på dåvarande omsättning vara 15,1 MSEK, beräknat för de senaste 12 månaderna.

E-handel förknippas dock med säsongsvariationer där merparten av försäljningen sker under övriga delar av året, med toppar under sommaren och slutet av kalenderåret. Detta medför även att tidpunkten där värderingen bestäms är oerhört viktig. Förhandlingar och processer med köpare tar ofta tid och värdet kan förändras under tiden. När förhandlingarna och processen närmade sig slutskedet i oktober hade det skett förändringar i försäljningen och baserat på tredje kvartalet hade tillväxten varit betydligt högre. Baserat på omsättningsnivån vid den tidpunkten uppgick omsättningen till 24,7 MSEK vilket, vid en multipel om 0,8x, gav ett rörelsevärde (EV) om 19,8 MSEK. Detta innebär att bolagets rörelsevärde (EV) ökat från 15,1 MSEK i april till 19,8 MSEK i oktober. För bolag i tillväxt är det därav viktigt att inte fastställa värderingen för tidigt i processen utan låta värderingen kunna justeras under tiden.

Värdet påverkas inte bara av omsättningen

Bolaget, i ovan exempel, har under året även minskat risken inom bolaget genom att ha genomfört flera nyckelrekryteringar och upprättat incitamentsprogram med långsiktighet för att bygga organisation- och strukturkapital Detta minskar personberoendet, speciellt mot personer med ägarintressen, och minskar risken i bolaget. Dessa faktorer bidrar till att skapa ett välfungerande bolag och långsiktigt aktievärde. Baserat på dessa förändringar kunde bolaget motivera en EV/Sales-multipel om 1,1x i stället för tidigare 0,8x. Varför? Jo, för att multipeln inkluderar inte bara det faktiska rörelsevärdet kopplat till omsättningen utan även de olika riskminskande förändringarna som genomförts i bolaget under året.

Genom att bolaget minskat risken under förhandlingsprocessen kunde bolaget motivera en multipel om 1,1x och ett rörelsevärde om 21,8 MSEK vilket utgör en stor skillnad jämfört med den initiala nivån om 15,1 MSEK när förhandlingar inleddes i april.

Bolagets aktuella nettoskuld vid tidpunkten har betydelse

Bolagets rörelsevärde (EV) om 21,8 MSEK utgör grunden för att enas om värdet på aktierna vid en försäljning. Däremot är det viktigt att inte missa att ta bolagets skuldsättning och kassa i beaktning. Bolagets positiva finansiella ställning kan höja den slutgiltiga försäljningssiffran ytterligare.

Sedan i april har bolaget inom e-handeln, i vårt exempel, utvecklats starkt och genererat positiva rörelseresultat och kassaflöde. Detta har påverkat bolagets kassa positivt och ökat den med 2,2 MSEK fram till försäljningens slutskede i oktober. Bolaget har heller ingen skuldsättning att beakta. Detta innebär att det finns bankmedel i bolaget som motiverar en positiv justering om 2,2 MSEK som skall adderas till bolagets totala rörelsevärde vilket ger ett aktievärde om 24,0 MSEK.

Som resultat av denna justering landade priset på aktierna i bolaget på 24,0 MSEK när försäljningen genomfördes i oktober. Detta kan jämföras med utgångsläget med en värdering om 15,1 MSEK innan samtliga beräkningsjusteringar och gav säljarna, med hjälp av rådgivning från oss på Fintegrity, en uppsida om 8,9 MSEK. En ökning på nästan 60% i värderingen. En väl genomförd investering med god avkastning!

*siffrorna i artikeln är justerade för att hålla vår kund anonym

Vill du också veta vilka antaganden som kan inkluderas i värderingen av ditt bolag? Kontakta våra rådgivare, så berättar vi gärna mer om hur du kan höja din bolagsvärdering!
författare

Peter Olsson

Jag är ett bra bollplank i frågor som rör incitamentsprogram, optionsvärderingar och mer komplexa finansiella instrument. Jag kan ge också dig dyrbara tips om Gamla världens vinutbud.

Vill du veta mer om vad vi kan göra för dig? Hör av dig.

Kontakta oss så hjälper vi dig reda ut dina behov och vad vi kan hjälpa dig med. Vi inleder med en kostnadsfri workshop för att identifiera utmaningar, möjligheter och vilka insatser som kommer göra störst skillnad för ditt bolag. Efter behovsanalysen presenterar vi ett förslag på ett värdeskapande samarbete. Sen är det upp till dig om du vill ta nästa steg på din företagsresa tillsammans med oss.